Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän työ päätökseen

Maanantai 23.9.2024 - Tiistaikerholainen

Tiistaikerhon Myrsky-työryhmän yksitoistavuotinen urakka VL Myrsky II:n MY-14 -koneyksilön entisöimiseksi on saatu päätökseen. Myrskyn entisöintiprojekti käynnistyi syksyllä 2013. Myrskyn entisöinnin konkreettisesta toteuttamisesta ovat vastanneet Ilmailumuseoyhdistys ry:n Tiistaikerhon Myrsky-työryhmä sekä Suomen ilmavoimamuseon entisöintiryhmä, joka on keskittynyt rungon entisöintiin.

Yleisesti puhutaan Myrskyn entisöinnistä, mutta entisöinti-termin rinnalla voisi hyvällä syyllä puhua myös uustuotannosta, sillä valtaosa sekarakenteisesta Myrskystä jouduttiin rakentamaan kokonaan uudestaan Myrskyn alkuperäisten piirustusten pohjalta. Näin rakennettiin muiden muassa puurakenteiset siipi, sivuvakaaja, korkeusvakaaja ja sivuperäsin sekä alumiiniset NACA-rengas, kainalolevyt, moottorin suojukset ja öljynjäähdyttimen ilmakanavat.

Suurin yksittäinen alkuperäisosa entisöidyssä Myrskyssä on MY-14 -koneyksilön runkokehikko. Juuri sen mukaan määrittyikin, että puhumme Myrsky MY-14 entisöinnistä. Muitakin alkuperäisiä Myrskyjen metalliosia entisöidystä Myrskystä kyllä löytyy, mutta metalliosistakin suuri osa piti tehdä.

Tiistaikerhon Suomen ilmailumuseolla rakentamat Myrskyn osat oli alun perin tarkoitus kuljettaa Suomen ilmavoimamuseoon Tikkakoskelle jo kesäkuussa, missä tapahtuu osien pintamaalaus. Joitain osia sinne jo lähtikin, mutta suurelta osin kuljetus siirtyi syksyyn, sillä kesäkuussa ei kaikki ollut vielä valmiina.

Blogi_2024-26-01.jpg

Blogi_2024-26-02.jpg

Blogi_2024-26-03.jpg

Blogi_2024-26-04.jpg

Kuvat: Lassi Karivalo

Elokuussa päästiin aloittamaan Myrskyn loppujen osien paketointi Tikkakoskelle kuljetettavaksi. Paketoidut osat sidottiin siirtolavoille, jotta ne ovat helppo siirtää trukilla kuljetusauton lavalle. Siipiä ei sentään paketoitu, vaan niihin kiinnitettiin pyörälliset kuljetuskehikot, joilla raskaita yli 200 kiloa painavia siipipuoliskoja voi kätevästi liikutella. Niin ikään siipiin rakennettiin tuet, joiden avulla siivet voi lastata päällekkäin kuljetusauton lavalle. Tätä siipien päällekkäistä ”pakkaamista” testattiin ennen kuljetusta Suomen ilmailumuseon entisöintitilassa. Lastaamistavan testaamiseksi siipipuoliskot irrotettiin toisistaan ja asetettiin päällekkäin, kuten ne tulisivat olemaan kuljetuksen aikana.

Blogi_2024-26-05.jpg

Blogi_2024-26-06.jpg

Blogi_2024-26-07.jpg

Blogi_2024-26-08.jpg

Kuvat: Lassi Karivalo

Keskiviikkona 18. syyskuuta puolustusvoimien kuorma-auto perävaunuineen saapui Suomen ilmailumuseolle hakemaan Myrskyn osat Tikkakoskelle ja osien lastaus alkoi. Kuljetukseen lastattiin muiden muassa Myrskyn siipipuoliskot (siivekkeet, laskusiivekkeet, laskutelineet, pyörät sekä pyöräaukkojen yläpuoliset kannet erikseen pakattuina), pyrstön osat (sivu- ja korkeusvakaajat sekä sivu- ja korkeusperäsimet) öljynjäähdytin (tulo- ja poistoilman kanavineen), alumiiniset kainalolevyt sekä suuri määrä pienosia. Aikaisemmin on Tikkakoskelle jo toimitettu Tiistaikerhon työn tuloksina mm. NACA-rengas, moottorin vaippalevyn alaosa, ilmatorvi ja imukomu. Kun kaikki Myrskyn osat olivat lastattu joko kuorma-auton lavalle tai perävaunuun, matka Tikkakoskelle alkoi. Perille saavuttua lasti siirrettiin Suomen ilmavoimamuseon tiloihin.

Blogi_2024-26-09.jpg

Blogi_2024-26-10.jpg

Blogi_2024-26-11.jpg

Blogi_2024-26-12.jpg

Vaikka Myrsky-projekti on Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän osalta nyt päätöksessään, ei Myrskyn entisöintiprojekti kuitenkaan ole kokonaan ohi. Tikkakoskella Myrskyn pohjamaalatut osat saavat pintaansa vihreä/musta maastokuvioinnin, kansallisuustunnukset ja koneen tunnuksen. Tämä maalausurakka on jo käynnissä. Jokohan uskaltaisi sanoa, että Myrsky MY-14 saadaan kootuksi näytteille Suomen ilmavoimamuseoon vielä tämän vuoden aikana, sillä sen verran monta kertaa on ennustamisessa osuttu harhaan.

Blogi_2024-26-13.jpg

Blogi_2024-26-14.jpg

Blogi_2024-26-15.jpg

Myrskyn entisöintiprojekti lukeutuu mittavimpiin Suomen ilmavoimien käytössä olleiden koneiden entisöinteihin Suomessa. Siitä kertovat entisöintihankkeeseen käytetyt työtunnit. Syyskuun puoliväliin 2024 mennessä Myrsky MY-14 entisöintiin on yhdentoistavuoden kuluessa käytetty työaikaa seuraavasti, luvut pyöristäen. Kokonaistyöpanos on 40 000 työtuntia. Tuosta kokonaisuudesta Tiistaikerhon Myrsky-ryhmän tekemien tuntien osuus on 28 000. Suomen ilmavoimamuseon osuus on 9 000 tuntia ja projektin ulkopuolisia joko ostettuja tai korvauksetta tehtyjä työtunteja oli 3000. Lukujen pohjalta on todettava, että Tiistaikerhon Myrsky-työryhmä on vastannut valtaosasta eli 70% Myrskyn entisöinnin työsuoritteesta.

Lisää työtunteja on kuitenkin Suomen ilmavoimamuseon osalta vielä tulossa kerryttämään Myrskyn entisöinnin työtuntipottia. Niitä kertyy meneillään olevasta Myrskyn pintamaalauksesta ja lopuksi koneen kokoamisesta näytteille Suomen ilmavoimamuseoon.

Kuvat, ellei toisin erikseen mainittu: Jouni Ripatti

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-14, Tiistaikerho