Vuoden ilmailukirja

Ilmailumuseoyhdistyksen Ilmailukirjallisuusjaos jakaa vuosittain Vuoden ilmailukirja -kunniamaininnan, jonka valinta perustuu asiasta kiinnostuneen jäsenkunnan äänestyksen tuloksiin.

Vuoden 2023 ilmailukirja

2023_Hornet-lentaja.jpgKunniamaininta myönnettiin kahdeksannen kerran keväällä 2024, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2023 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Maaliskuun 2024 aikana jär-jestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 12:lle eri teokselle.

Äänestyksessä yksi teos erottui pistemäärältään selvästi muista saaden jopa 1.8 kertaa enemmän pisteitä kuin seuraavan sijan saavuttanut teos. Tuloksen perusteella Vuoden 2023 Ilmailukirjaksi valittiin Heikki Mansikan teos Hornet-lentäjä. Teoksen on kustantanut WSOY.

Hornet-lentäjä on kuvaus tulevaisuuden suunnitelmissaan vielä hieman hapuilleen nuoren miehen päätymisestä Ilmavoimien ohjaajakurssille ja elämäntehtävän löytymisestä sen kautta.

Tekijä alustaa tapahtumia kuvailemalla kouluaikojaan ja sattumia, jotka saivat hänet muuttamaan koulun jälkeisiä suunnitelmiaan ja anomaan pääsyä Ilmavoimien ohjaajakursseille suorittamaan varusmiespalvelustaan. Tämän tavoitteen toteuduttua kirjoittaja löytää vähitellen itselleen elämänuran, jossa asettaa ensin itselleen tavoitteita kehittyä yhä paremmaksi siinä mitä ja miten tekee, ja myöhemmin hän alkaa asettaa vastaavia tavoitteita myös laajemmille kokonaisuuksille Ilmavoimissa. Teos on kuvaus kirjoittajansa henkilökohtaisesta kehityksestä hävittä-jälentäjänä, lennonopettajana, komentajana sekä Ilmavoimien toiminnan kehittäjänä.

Teos on kirjoitettu varsin eläväisesti sisältäen kuvauksia Ilmavoimien ohjaajakurssien valintakokeista, varusmies- ja kadettikoulutuksesta, ohjaajakoulutuksesta eri konetyypeillä, yksittäisistä lennoista, opetustoiminnasta, lentotoiminnan kehittämisestä, johtotehtävistä sekä Ilmavoimien toimintakulttuurista. Mukana on hieman myös ohjaajan siviilielämän kuvausta. Teksti on kirjoitettu varsin omakohtaisesta näkökulmasta, ja siinä analysoidaan niin omaa kuin muiden henkilöiden sekä eri organisaatioiden toimintaa ja pohditaan niiden kehitysmahdolli-suuksia. Kirjoitustyyli on asiallinen ja hieman myös kuivakkaa huumoria viljelevä. Analyytti-suutensa vuoksi teos sopisi käytettäväksi jopa oppimateriaalina tai ainakin oheislukemistona monellakin koulutusalalla.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 13.04.2024 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn Ilmailukirjallisuuspäivän yhteydessä, jolloin teoksen tekijälle ja kustantajalle luovutettiin asianomaiset kunniakirjat.

Ilmailumuseoyhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijää ja toivoo hänen jatkavan työtään niin lentotoiminnan kehittämisen kuin suomalaisen ilmailukirjallisuuden pa-rissa myös vastaisuudessa!

13.04.2024

Vuoden 2022 ilmailukirja

2022_Ilmavoimien_kuvaustiedustelu_1939-1945_354x.jpgKunniamaininta myönnettiin seitsemännen kerran keväällä 2023, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2022 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Maalis-huhtikuun 2023 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 20 eri teokselle.

Äänestyksessä yksi teos erottui pistemäärältään selvästi muista saaden jopa 1,5 kertaa enemmän pisteitä kuin seuraavan sijan saavuttanut teos. Tuloksen perusteella Vuoden 2022 Ilmailukirjaksi valittiin Carl-Fredrik Geustin teos Ilmavoimien kuvaustiedustelu 1939–1945. Teoksen on kustantanut Koala-Kustannus.

Palkittu teos on ensimmäinen Ilmavoimien sotien aikaista kuvaustiedustelutoimintaa ja kalustoa kattavasti tarkasteleva julkaisu. Teos on jaettu kuvaustoiminnan osalta selkeisiin historiallisiin kronologisesti eteneviin ajanjaksokokonaisuuksiin, joihin sisältyy teoksen nimessä määritetyn ajanjakson lisäksi myös maamme itsenäisyyden alkuvuosien aikainen ilmakuvaustoiminta. Kaikkia tarkasteltuja aikajaksoja tukee runsas ja erittäin korkealaatuinen ilmakuvamateriaali. Varsinaisten kuvauslentojen ja ilmakuvien ohella teos esittelee kuvaustoiminnassa käytetyn lentokone- ja kamerakaluston sekä kertoo tiivistetysti myös Lentojoukkojen Keskuskuvalaboratorion toiminnasta, ilmakuvien käytöstä kartoitustoiminnassa ja ilmakuvien sotien jälkeisestä kohtalosta. Osa näistä aiheista on sijoitettu teoksen liiteosioon, johon sisältyy myös lähdeluettelo.

Teos jatkaa erinomaisella tavalla tekijänsä korkealaatuista julkaisutoimintaa, jonka taustalla on vuosikymmenten mittainen tutkimus lukuisissa arkistoissa niin koti- kuin ulkomaillakin sekä vuosien myötä muodostunut kansainvälinen yhteistyöverkosto. Kirjasta käy selkeästi ilmi tekijän syvällinen perehtyminen käsittelemäänsä aihepiiriin. Hänen teokseen kokoamansa kuvamateriaali on lentokonekuvia lukuunottamatta lähestulkoon kauttaaltaan ennen julkaisematonta, ja siihen sisältyy myös rajan takana olevista alueista otettuja ilmakuvia. Teoksen teksti on kielellisesti hyvälaatuista ja lukijan helposti omaksuttavaa.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 19.04.2023 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn Ilmailukirjallisuusillan yhteydessä, jolloin teoksen tekijälle ja kustantajalle luovutettiin asianomaiset kunniakirjat. Tilaisuudesta poissaolleelle teoksen kustantajalle kuuluva kunniakirja toimitettiin hänelle myöhemmin.

Ilmailumuseoyhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijää ja toivoo hänen jatkavan työtään niin ilmailuhistorian tutkimuksen kuin suomalaisen ilmailukirjallisuuden parissa myös vastaisuudessa!

19.04.2023

Vuoden 2021 ilmailukirja

2021_Paveli_9789527044650_354x.jpgKunniamaininta myönnettiin kuudennen kerran keväällä 2022, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2021 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Joulukuun 2021 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 13:lle eri teokselle.

Äänestyksessä kolme teosta erottui pistemäärältään selvästi muista ja myös näiden välisissä pistemäärissä oli selkeät erot. Tuloksen perus¬teella Vuoden 2021 Ilmailukirjaksi valittiin Ari Jussilan teos Paveli; Koelentäjä Paavo Janhunen, joka kuuluu ”Ilmavoimien historiajulkaisuja” -sarjaan ollen sen VIII osa. Teoksen on kustantanut Ketterät Kirjat.

Palkittu teos antaa hyvän kokonaiskuvan koelentäjäksi päätyneen Paavo Janhusen elämänvaiheista lapsuudesta aina kohtalokkaasti päättyneeseen koelentoon Kuorevedellä. Teos etenee henkilöhistoriikille luonnolliseen tapaan pääosin kronologisesti.

Nuoruus, varusmiespalvelus Ilmavoimissa, Kadettikoulun aika sekä alkuajat Ilmavoimien aktiiviupseerina käydään läpi lyhyehkösti nostaen esille muutamia merkittävimpiä Janhusen elämään ja urakehitykseen vaikuttaneita tapahtumia. Näiden jälkeen siirrytään kirjan pääteemaan eli koelentäjänä toimimiseen, johon Janhunen päätyi lentotoiminnassa osoitetun lahjakkuuden sekä ohjaajakoulutuksen kehittämiseen osoitetun kiinnostuksen johdosta.

Tässä tehtävässä Janhunen sai koelennettäväkseen jo käytössä olevaa lentokalustoa, mutta myös monia 1970- ja 1980-luvulla Ilmavoimille hankittuja uusia konetyyppejä kuten Saab 35 Draken, MiG-21BIS, Valmet Vinka, BAe Hawk Mk.51, sekä eräitä näiden kanssa kilpailutettuja, mutta lopulta hankkimatta jääneitä konetyyppejä. Kokemuksen karttuessa Janhunen eteni Koelentueen päälliköksi, josta sittemmin siirtyi Ilmavoimien esikuntaan tehtävänään aluksi lentokoulutusjärjestelmän uudistaminen ja myöhemmin lentoturvallisuuden kehittäminen. Tämän tehtävän ohella hän suoritti Valmetilla kehitteillä olleen, ja myöhemmin nimellä Valmet L-90 Redigo -nimellä tunnetuksi tulleen konetyypin koelentoja.

Teoksen tekijä tunsi Janhusen henkilökohtaisesti, mikä näkyy aiheen käsittelyssä ja teoksen laadinnassa käytetyn lähdemateriaalin laajuudessa. Kirjan kuvamateriaali on aiheesta johtuen lähes kokonaisuudessaan ennen julkaisematonta. Teoksen liitteinä on listaus tavallisimmista (Ilmavoimien) lentotoiminnassa käytetyistä lyhenteistä sekä lähdeluettelo. Teksti on hyvälaatuista ja lukijan helposti omaksuttavaa.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 09.04.2022 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn Ilmailukirjallisuuspäivän yhteydessä, jolloin teoksen kustantajalle luovutettiin asianomainen kunniakirja. Tilaisuudesta poissaolleelle teoksen tekijälle kuuluva kunniakirja toimitettiin hänelle myöhemmin

Suomen Ilmailubibliografiayhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijää ja toivoo hänen jatkavan työtään niin ilmailuhistorian tutkimuksen kuin suomalaisen ilmailu-kirjallisuuden parissa myös vastaisuudessa!

12.05.2022

Vuoden 2020 ilmailukirja

2020_Punailmavoimat_talvisodassa_upscaled_354x.jpgKunniamaininta myönnettiin viidennen kerran syksyllä 2021, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2020 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Myöhäinen myöntämispäivämäärä johtui Covid-19-viruksesta johtuvista kokoontumiskielloista, jotka estivät Vuoden 2020 Ilmailukirjan julkistamisen aikaisemmin. Joulukuun 2020 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 15:lle eri teokselle.

Äänestyksessä eniten pisteitä saanut teos oli muihin nähden täysin ylivoimainen, mistä kertoo esimerkiksi se, että sen pistemäärä oli 1.3-kertainen toiseksi eniten pisteitä saaneeseen verrattuna. Tuloksen perus¬teella Vuoden 2020 Ilmailukirjaksi valittiin Carl-Fredrik Geustin teos Punailmavoimat talvisodassa, jonka on kustantanut Koala-Kustannus.

Palkittu teos on vaikuttavan kattava teos talvisodan aikaisista Suomen vastaisilla rintamilla toimineista Neuvostoliiton ilmavoimista ja on laajoine tietoineen erinomainen lähde- ja hakuteos kelle tahansa aiheesta kiinnostuneelle. Teoksessa käydään läpi sekä maa- että merivoimien lentoyksiköt.

Rakenteeltaan teos etenee ilmavoima-organisaatiossa ylhäältä alas esitellen ensin Neuvostoliiton eri ilmavoimien ylimmät tasot yleisellä tasolla siirtyen sitten lentoprikaatien esittelyihin, joista edelleen rykmentteihin, erillisiin lentoeskadrilleihin, erillisiin lento-osastoihin, yhteyslentueisiin sekä lentoryhmiin. Kuhunkin näihin organisaatiotasoihin kuuluvat yksiköt käydään läpi yksiköiden numerojärjestyksessä. Eri yksiköistä löydettyjen arkistotietojen määrä vaihtelee luonnollisesti jonkin verran, mutta linjana on ollut esittää ainakin kunkin yksikön alistukset, komentajat, sotalentotilastot, toimintahistoriat ja/tai taistelukronikat, kone- ja henkilötappiot sekä vahvuustiedot siinä määrin kuin niistä on löytynyt arkistotietoa.

Teoksen laajassa liiteosuudessa taulukoituna muun muassa Neuvostoilmavoimien vahvuustaulukot talvisodan alkaessa ja päättyessä, Neuvostoilmavoimien kone- ja henkilötappiot, Puna-armeijan ilmavoimien ilmavoittoilmoitukset sekä paljon muutakin taulukoitua tietoa asiasta kiinnostuneen tutkittavaksi. Neuvostoliittolaisia tai venäläisiä lähdeteoksia tai arkistoja tutkivia hyödyttävät myös taulukot, joissa esitellään Neuvostoliitossa käytössä olleiden sotilasarvojen suomennokset, avataan erilaisten lentojoukkoihin liittyvien lyhenteiden merkityksiä, sekä listataan neuvostoilmavoimien talvisodassa käyttämät maali- ja lentotukikohtakoodit merkityksineen.

Teoksen korkealaatuinen valokuvamateriaali on koostettu niin suomalaisista kuin venäläisistäkin lähteistä ja lienee ainakin jälkimmäiseltä osin suurelti ennen julkaisematonta. Kirjan muuna kuvituksena on neuvostokoneiden sivuprofiileita sekä karttoja.

Teos jatkaa erinomaisella tavalla tekijänsä korkealaatuista julkaisutoimintaa, jonka taustalla on vuosikymmenten mittainen tutkimus lukuisissa arkistoissa niin koti- kuin ulkomaillakin sekä vuosien myötä muodostunut kansainvälinen yhteistyöverkosto. Kirjasta käy selkeästi ilmi tekijän syvällinen perehtyminen käsittelemäänsä aihepiiriin. Teoksen teksti on kielellisesti hyvälaatuista ja lukijan helposti omaksuttavaa.

Teos on julkaistu puolalaisen Stratus-kustantamon toimesta myös englanninkielisenä nimellä Red Wings in the Winter War 1939 - 1940, joskin se on painoasultaan suomalaislaitosta vaatimattomampi.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 20.11.2021 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn Ilmailukirjallisuuspäivän yhteydessä, jolloin teoksen tekijälle ja kustantajalle luovutettiin asianomaiset kunniakirjat.

01.12.2021

Vuoden 2019 ilmailukirja

2019_Purjelentokoneet_Suomessa_upscaled_354x.jpgKunniamaininta myönnettiin neljännen kerran syksyllä 2021, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2019 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Myöhäinen myöntämispäivämäärä johtui Covid-19-viruksesta johtuvista kokoontumiskielloista, jotka estivät Vuoden 2019 Ilmailukirjan julkistamisen aikaisemmin. Joulukuun 2019 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 16:lle eri teokselle.

Äänestyksessä kolme teosta erottui pistemäärältään selvästi muista, ja näiden kolmen keskinäiset pistemäärät olivat erittäin tasaiset. Tuloksen perus¬teella Vuoden 2019 Ilmailukirjaksi valittiin Jyrki Laukkasen teos Purjelentokoneet Suomessa, jonka on kustantanut Koala-Kustannus.

Palkittu teos on kattava esitys Suomessa kirjan julkaisuajankohtaan mennessä käytössä olleista liito- ja purjekonetyypeistä. Jokaisesta konetyypistä on esitetty tiivistetty kehityshistoria sekä listattu Suomessa käytössä olleet koneyksilöt käyttäjineen ja käyttöaikoineen. Esitystä tukee runsas ja erittäin korkealaatuinen kuvitus, joka todennäköisesti on valtaosaltaan ennen julkaisematonta.

Konetyyppien esittelyn ohella teos tutustuttaa lukijansa purjelentämisen maailmaan monelta suunnalta. Kirjassa käydään läpi niin purjelennon historiaa, lentokaluston kehittymistä, purjekonetyyppejä, purjekoneiden valmistajia kuin alaan liittyvää terminologiaa ja tekniikkaa.

Kirja on erinomainen purjelennon hakuteos, joka hienolla tavalla täydentää Suomessa jo julkaistuja purjelento- ja lentokerhohistoriikkeja, tuo lisätietoa niissä mainituista konetyypeistä, sekä antaa aiheesta tulevaisuudessa kirjoittaville mainion lähtökohdan luoda omia tekstejään. Kirjan käyttöä hakuteoksena tukee selkeä konetyyppihakemisto. Teoksen liitteenä on luettelo käytetyistä lähteistä ja avustajista.

Teos on laadullisesti jatkoa tekijänsä aiemmille, lähinnä Ilmavoimien kalustoa käsitelleille korkealaatuisille ja runsaslukuisille teoksille. Vaikka aihepiiriltään teos poikkeaakin tekijänsä päälinjasta, niin siitä käy selkeästi ilmi hänen asiantuntemuksensa myös purjelennon saralla. Kirjan teksti on kielellisesti erittäin hyvälaatuista ja lukijan helposti omaksuttavaa.

01.12.2021

Vuoden 2018 ilmailukirja

2018_Kotkanpojan_lentoonlahto_354x.jpgKunniamaininta myönnettiin kolmannen kerran syksyllä 2019, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2018 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Joulukuun 2018 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 17:lle eri teokselle.

Äänestyksessä kaksi teosta sai yli kaksi kertaa enemmän ääniä kuin kolmannelle sijalle päätynyt teos, ja myös kahden eniten ääniä saaneen teoksen välillä oli selkeä ero. Tuloksen perusteella Vuoden 2018 Ilmailukirjaksi valittiin Mikko Uolan teos Kotkanpojan lentoonlähtö - Suomen ilmavoimien varhaisvuodet 1918–1923, jonka on kustantanut Koala-kustannus.

Palkittu teos antaa hyvän kokonaiskuvan myöhemmin Suomen ilmavoimiksi kehittyneen aselajin viidestä ensimmäisestä vuodesta. Tekijän valitsema tarkastelutapa, jossa ensisijaisena kohteena ovat lentojoukoissa toimineet ja vaikuttaneet henkilöt ja tahot, tuo julkisuuteen paljon uutta tietoa ja täydentää hienosti aiemmin julkaistuja ja lähinnä aselajin kalustoon ja sen kehittymiseen keskittyneitä teoksia.

Teos tuo selkeästi ilmi uuden organisaation ja aselajin luomiseen liittyneet ongelmat, jotka johtuivat aselajiin liittyneiden perinteiden puuttumisesta, uudesta ja suurelta osin tuntemattomasta tekniikasta, puutteellisista oloista ja niukoista käyttövaroista, sekä aselajissa toimineiden henkilöiden vähäisestä asiantuntemuksesta ja aselajin kehittämiseen liittyneiden näkemysten välisistä eroista ja jopa henkilöiden välisistä ristiriidoista. Tekijä on teosta luodessaan käyttänyt erittäin laajaa lähdeaineistoa tiedostaen siihen liittyvän ongelman, eli sen keskittymisen lähinnä negatiivisten asioiden ja epäonnistumisten muistiinkirjaukseen onnistumisten jäädessä vähäisemmälle dokumentoinnille. Tätä lähdeaineiston epätasapainoa tekijä on pyrkinyt korjaamaan omassa tekstissään.

Teoksen analyyttistä tekstiä täydentää korkealaatuinen kuvamateriaali, jossa on runsaasti myös harvemmin tai kokonaan ennen julkaisemattomia kuvia. Teoksen liitteinä on luettelo käytetyistä lähteistä, tiedot tekstin joukkoon sijoitetuista lähdeviitteistä sekä laaja henkilöhakemisto.

Teoksesta käy selkeästi ilmi tekijän syvällinen perehtyminen käsittelemäänsä aihepiiriin sekä vankka ja pitkällinen, viidelle vuosikymmenelle ulottuva kokemus historiantutkimuksesta ja sen tulosten kirjalliseen muotoon saattamisesta. Teoksen teksti on kielellisesti erittäin hyvälaatuista ja lukijan helposti omaksuttavaa.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 16.11.2019 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn Ilmailukirjallisuuspäivän yhteydessä, jolloin teoksen kustantajalle luovutettiin asianomainen kunniakirja. Tilaisuudesta poissaolleelle teoksen tekijälle kuuluva kunniakirja toimitetaan hänelle myöhemmin.

Suomen Ilmailubibliografiayhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijää ja toivoo hänen jatkavan työtään niin ilmailuhistorian tutkimuksen kuin suomalaisen ilmailukirjallisuuden parissa myös vastaisuudessa!

17.11.2019

Vuoden 2017 ilmailukirja

Suomen Ilmailubibliografiayhdistys on vuosittain myöntänyt Vuoden Ilmailukirja -kunniamaininnan sille teokselle, jonka yhdistyksen jäsenistö on äänestänyt parhaaksi edellisvuoden aikana ilmestyneeksi ilmailuaiheiseksi teokseksi.

Vuoden 2017 lopulla järjestetyssä kyseistä vuotta koskeneessa äänestyksessä siihen osallistuneiden yhdistyksen jäsenten määrä ei täyttänyt edellytettyä minimimäärää. Saadun äänestystuloksen ei tästä johtuen voida katsoa riittävän kattavasti edustavan koko jäsenistön näkemystä vuoden parhaasta ilmailuaiheisesta teoksesta.

Tämän vuoksi Suomen Ilmailubibliografiayhdistys on päättänyt jättää myöntämättä Vuoden Ilmailukirja -kunniamaininnan vuodelle 2017.

31.01.2018

Jouko Rautio

Vuoden 2016 ilmailukirja

2016_Kolmosten_siivella_354x.jpgKunniamaininta myönnettiin toisen kerran keväällä 2017, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2016 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Joulukuun 2016 aikana järjestetyssä ää­nes­tyk­sessä ääniä annettiin kaikkiaan 13:lle eri teokselle.

Äänestys oli tällä kertaa kahden teoksen välinen tiukka kilpa, jonka päätteeksi Vuoden 2016 Ilmailukirjaksi valittiin työryhmän Antti Hyvärinen, Tapio Juutinen, Juha Klemettinen, Kyösti Partonen, Antti Laukkanen ja Mika Jernfors teos Kolmosten siivillä - DC-2- ja DC-3-lentokoneet Suomessa, jonka on kus­tan­tanut Suomen Ilmailumuseosäätiö.

Palkittu teos alustaa aihettaan käymällä aluksi läpi sekä lii­ken­ne­ilmailun kehitystä maailmansotien välillä että esiteltävien Douglas-konetyyppien eri versioiden kehityskaarta. Pe­reh­dy­tet­tyään näin lukijansa 1930- ja 1940-lukujen ilmaliikenneilmapiiriin, teos siirtyy tarkastelemaan DC-2- ja DC-3-koneiden hankintaa, käyttöä ja kohtaloita Suomessa ensin yleisesti ja sitten koneyksilötasolla. Koneiden käyttö niin Ilmavoimissa, Aerossa (Finnair), Karhumäki Airwayssa (Kar-Air) kuin Air­ve­te­ranissakin esitellään kattavasti, minkä lisäksi teokseen sisältyy tiedot kunkin Suomessa käytetyn kone­yksilön nyky­tilanteesta tai -kohtalosta. Teosta täydentää lähde- ja lähdeviiteluettelo sekä hen­ki­lö­ha­ke­misto. Suomen kieltä taitamatonta on muistettu englanninkielisellä tiivistelmällä ja kuva­teksti­koosteella. Teoksen kuvamateriaali on laadultaan hyvää ja suurelta osin jopa erinomaista, mutta mikä olennaisinta, valtaosaltaan ennen julkaisematonta, minkä lisäksi kuvat on esitetty kirjassa riittävän kokoisina niiden sisältämään informaatioon nähden.

Teoksesta käy selkeästi ilmi työryhmän suuri kiinnostus aiheeseen sekä vankka tutkimusosaaminen sujuvasta tekstintuottamisesta puhumattakaan. Työryhmän on laajuudestaan huolimatta onnistunut koostaa hyvin yhden- ja johdonmukainen sekä kattava teos Suomen siviili- ja sotilasilmailun kannalta merkittävistä konetyypeistä.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 16.03.2017 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn il­mai­lu­kirjallisuusaiheisen Studia Aviation -tapahtuman yhteydessä, jolloin teoksen tekijäryhmälle ja sen kus­tan­ta­jalle luovutettiin asianomaiset kunniakirjat.

Suomen Ilmailubibliografiayhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijöitä ja toivoo heidän jatkavan työtään niin ilmailuhistorian tutkimuksen kuin suomalaisen ilmailukirjallisuudenkin parissa myös vastaisuudessa!

Vuoden 2015 ilmailukirja

2015_Harmon-lentajat_333x.jpgKunniamaininta myönnettiin ensimmäisen kerran keväällä 2016, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2015 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Joulukuun 2015 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin 12:lle eri teokselle, kun äänestysehdot täyttäviä teoksia oli edel­lis­vuo­den aikana ilmestynyt kaikkiaan 25 kappaletta. Tähän lukuun ei sisälly niitä lastenkirjoja eikä sarjakuvia, jotka myös olisivat täyttäneet äänestysehdot.

Äänestyksen tulos oli erittäin selkeä, ja Vuoden 2015 Il­mai­lu­kir­jaksi valittiin merkittävällä äänierolla Harri Mus­to­sen Harmon-lentäjät - Suomen ilmailun uran­uur­tajat -teos, jonka on kustantanut Koala-Kus­tannus.

Palkittu teos esittelee Suomessa vuosina 1926–1937 jaetun Harmon-palkinnon ja sen myöntäjän Clifford B. Harmonin taustan ja vaikuttimet laajasti ja asian­tun­tevasti. Samalla asiantuntemuksella tekijä käy läpi kunkin Harmon-patsaalla palkitun suo­ma­lais­lentäjän elämää, sen ilmailun kannalta merkittävämpiä vaiheita ja palkitsemiseen johtaneita syitä. Teoksen taustalla on laaja lähdetutkimus ja tekijän tutkimuksellinen ote on vahva. Käytetty kieli on elävää ja rikasta. Teoksen ulkoasu on onnistunut ja sen runsaaseen kuvitukseen sisältyy paljon ennen jul­kai­se­mat­tomia valokuvia.

Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 12.03.2016 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn kevään kir­jal­lisuus­päivän yhteydessä, jolloin teoksen tekijälle ja sen kustantajalle luovutettiin asianomaiset kunniakirjat.

Suomen Ilmailubibliografiayhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijää ja toivoo hänen jatkavan työtään niin ilmailuhistorian tutkimuksen kuin suomalaisen ilmailukirjallisuudenkin parissa myös vastaisuudessa!