Demoiselle-replika Ilmailumuseoyhdistykselle05.02.2024 Alberto Santos-Dumont suunnitteli vuonna 1907 La Demoiselle -lentokoneen, jota valmistettiin vuosina 1907-1913 tuntematon määrä. Tämän päivän terminologialla kone oli rakennussarjasta koottu experimental-kone. Helsinkiläinen kauppias Sergei Nikolajeff osti vuonna 1910 Clément-Bayard-autotehtaan valmistaman Demoiselle-koneen sarjanumeroltaan 109. Koneen osti häneltä lopulta tamperelainen kuvanveistäjä Adolf Aarno, jonka ensimmäinen lentoyritys huhtikuussa 1911 johti koneen rikkoutumiseen, samoin toinen maaliskuussa 1914. Koneella tehtiin siis ensimmäinen vakava yritys lentämiseksi ilmaa raskaammalla lentolaitteella. Museokeskus Vapriikin näyttelyssä pitkään ollut Demoiselle-replika poistettiin museon kokoelmasta ja tarjottiin Ilmailumuseoyhdistykselle, joka otti sen omistukseensa ja teki koneen sijoittamisesta sopimuksen Hanssin-Jukan Perinneyhdistyksen kanssa. 5.2.2024 Demoiselle kuljetettiin Tampereelta Hämeenlinnaan Kauppakeskus Tuuloseen, missä Tiistaikerhon iskuryhmä Lassi Karivalon johdolla kokosi koneen Hanssin-Jukan hangaariin DC-2-koneen vierelle. Vaikka kyseessä on replika, kone kertoo konkreettisella tasolla varhaisilmailu ensimmäisten koneiden rakenteesta. Pian koneen valmistuksen jälkeen alkanut maailmansota ja sen aikainen ilma-alusten nopea kehitys muutti koneet aika tavalla toiselaisiksi. Reino Myllymäki Historiallinen kuva: Wikimedia Commons. Muut kuvat: Lassi Karivalo |